Pestki dyni - dlaczego warto je jeść?
Pestki dyni - dlaczego warto je jeść?

Dynie należą do rodziny dyniowatych (Cucurbitaceae). Są one klasyfikowane do Cucurbita pepo, Cucurbita moschata, Cucurbita maxima i Cucurbita mixta, w zależności od tekstury i kształtu ich łodyg. Pestki dyni są popularną przekąską w wielu krajach. Spożywa się je na surowo lub prażone (solone lub nie); są używane podczas gotowania i pieczenia jako składnik chleba, płatków śniadaniowych, sałatek i ciast. Ponadto, olej z pestek dyni zyskuje obecnie szerokie uznanie nie tylko jako olej jadalny, ale również jako nutraceutyk. Pestki dyni i olej z pestek dyni przynoszą szereg korzyści zdrowotnych, które przypisuje się ich zawartości makro- i mikroskładników. Są one bogatym naturalnym źródłem białka, fitosteroli, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin antyoksydacyjnych, takich jak karotenoidy i tokoferol oraz pierwiastków śladowych, takich jak cynk. Podczas badań nad składem pestek dyni stwierdzono, że zawierają one 41,59% oleju, 25,4% białka, 5,2% wilgoci, 25,19% węglowodanów, 5,34% błonnika i 2,49% popiołu całkowitego.

 

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE ZE SPOŻYCIA PESTEK DYNI

 

  • Dieta bogata w pestki dyni przyczynia się również do niższego poziomu zachorowań na raka żołądka, piersi, płuc i jelita grubego.  U podstaw patogenezy tych chorób leży stres oksydacyjny oraz stan zapalny. Obecność cząsteczek antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych w pestkach dyni może częściowo tłumaczyć ich korzystne działanie przeciwko nowotworom.
  • Ponadto pestki dyni wykazują działanie przeciwgrzybicze i hamujące rozwój patogennych grzybów. Wykazano, że lignany zawarte w pestkach dyni (w tym pinoresinol, medioresinol i lariciresinol) również mają właściwości przeciwdrobnoustrojowe, a zwłaszcza przeciwwirusowe.
  • Jedzenie pestek dyni pomoże pozbyć się pasożytów (m.in. tasiemca, owsików i glisty ludzkiej). Jest to efekt zawartej w pestkach kukurbitacyny, która nie podrażnia śluzówki żołądka i jelit.
  • Wykazano także hipoglikemizujące działanie białka wyizolowanego z różnych rodzajów nasion dyni z rodziny Cucurbitaceae, w tym Cucurbita moschata. Oznacza to, że spożywanie pestek dyni może przyczynić się do znacznego obniżenia poziomu cukru we krwi.
  • Spożywanie dyni może również łagodzić depresję, ponieważ jej nasiona zawierają l-tryptofan, który podnosi poziom serotoniny w mózgu. Pestki dyni są naturalnym źródłem tryptofanu, aminokwasu, który wspomaga sen. Zawarte w pestkach dyni cynk, miedź i selen również mogą wpływać na długość i jakość snu.
  • Pestki dyni mają także wpływ na hamowanie tworzenia się kamieni nerkowych.
  • Wysoka zawartość magnezu w pestkach dyni pomaga obniżać i regulować ciśnienie krwi. Dieta bogata w magnez wiąże się z mniejszym ryzykiem udaru mózgu i śmierci z powodu chorób serca.
  • Witamina E obecna w pestkach dyni ma korzystny wpływ na płodność i produkcję oraz jakość plemników.
  • Dzięki zawartości kwasów omega-3, pestki dyni mogą zapobiegać rozwojowi miażdżycy i innych chorób cywilizacyjnych.

 

Z uwagi na dość wysoką wartość energetyczną pestek dyni, należy ograniczyć ich spożycie do zalecanej porcji o wielkości około jednej czwartej filiżanki. Duża zawartość błonnika w pestkach może wspomóc zmniejszeniu chęci przejadania się.

Pestki dyni stanowią świetną przekąskę same w sobie, a ponadto łatwo je dodać do wielu potraw i urozmaicić nimi ulubione dania.  Wspaniałe sposoby na wprowadzenie do swojej diety potężnych korzyści zdrowotnych płynących ze spożycia pestek dyni to m.in: dodawanie ich do koktajli, granoli, jogurtu, płatków śniadaniowych czy sałatek. Można nimi udekorować zupy i makarony, zmieszać z pesto lub upiec w ciasteczkach i batonikach.

Warto wprowadzić do codziennego jadłospisu dodatek w postaci pestek dyni, gdyż są one bardzo pożywne i dostarczają wielu niezbędnych dla zdrowia składników odżywczych.

 

 

 

Literatura:

  • Qamar Abbas Syed, Mafia Akram and Rizwan Shukat. Nutritional and Therapeutic Importance of the Pumpkin Seeds. 2019
  • Mukesh Yadav, Shalini Jain, Radha Tomar, G. B. K. S. Prasad, Hariom Yadav. Medicinal and biological potential of pumpkin: an updated review. 2010

 

Autor: Kamila Kot, dietetyk

Waluty
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl