Mango - słodki owoc o zdrowotnych właściwościach
Mango - słodki owoc o zdrowotnych właściwościach

MANGO

Mango (Mangifera indica Linn.) jest owocem dwuliściennym z rodziny Anacardiaceae. pochodzi z regionu indo-birmańskiego. Owoc mango jest uważany za jeden z najsmaczniejszych owoców na świecie. Jest on produkowany głównie w rozwijających się krajach tropikalnych, a jego całkowitą światową produkcję szacuje się na 15,06 mln ton.
Odmiany mango można podzielić na dwie grupy: indyjskie i indochińskie, głównie na podstawie pigmentów skórki i cech sensorycznych miąższu. Większość odmian indyjskich, charakteryzuje się silniejszym aromatem i intensywniejszym zabarwieniem skórki, jest jednozarodkowa i wymaga bezpłciowych metod rozmnażania w celu stałego rozmnażania odmiany. Natomiast większość odmian uprawianych w regionie Azji Południowo-Wschodniej jest w dużej mierze wielozarodkowa. Ze względu na kontrastowe smaki tych grup, ludność przyzwyczajona do smaku odmian indochińskich postrzega odmiany indyjskie jako "lecznicze" lub posiadające smak "terpentyny".


Witaminy, minerały i przeciwutleniacze zawarte w mango mogą zapewnić ważne korzyści zdrowotne. Na przykład, witamina K pomaga w prawidłowym krzepnięciu krwi. Odgrywa ona również ważną rolę we wzmacnianiu kości. Mango jest bogate w żelazo, co czyni je korzystnym dla osób cierpiących na anemię. Regularne, umiarkowane spożycie może pomóc zmniejszyć prawdopodobieństwo rozwoju anemii poprzez zwiększenie liczby czerwonych krwinek w organizmie.
Mango są również bogate w witaminę C, która jest ważna w tworzeniu naczyń krwionośnych i zdrowego kolagenu, a także pomaga w gojeniu się ran. Mango są również doskonałym źródłem: witaminy A, potasu, folianów, choliny i magnezu. Ponadto, mango może zapewnić inne korzyści zdrowotne, takie jak:

  • Niższe ryzyko zachorowania na raka: Mango są bogate w beta-karoten, pigment odpowiedzialny za żółto-pomarańczowy kolor owoców. Beta-karoten jest przeciwutleniaczem, jednym z wielu występujących w mango. Wykazano, że przeciwutleniacze zawarte w mango zwalczają wolne rodniki, które mogą powodować uszkodzenia komórek i potencjalnie prowadzić do rozwoju raka.
  • Zdrowe serce: Mango są również pomocne we wspieraniu układu sercowo-naczyniowego. Są doskonałym źródłem magnezu i potasu, z których oba są związane z niższym ciśnieniem krwi i regularnym pulsem.
  • Zdrowie układu trawiennego: Mango może pomóc ustabilizować układ trawienny. Zawiera zarówno związki amylazy, jak i błonnik pokarmowy, który może pomóc Ci uniknąć zaparć.
  • Zdrowie mózgu: Mango zawiera duże ilości witamin, takich jak C, B6 i foliany. Jest to kilka składników odżywczych istotnych dla utrzymania i poprawy funkcjonowania mózgu. Witaminy te mogą pomóc w kształtowaniu naszego nastroju i modyfikacji wzorców snu. Zawartość kwasu glutaminowego w mango może również poprawić koncentrację i pamięć.

 

Owoce mango można spożywać na wiele sposobów. Zarówno jako surowy produkt, jak i dodatek do dań. Warto urozmaicić swoją dietę włączając do niej mango np. w postaci koktajlu czy sorbetu. Można też pokroić owoc w kawałki i dodać do sałatki. Ciekawą propozycją na przekąskę mogą być plastry mango (świeże lub suszone). Jedna filiżanka pokrojonego surowego mango (165g) zawiera około 99 kalorii.

 

 

Literatura:

  • Emanuela Monteiro Coelho, Marcelo Eduardo Alves Olinda de Souza, Luiz Claudio Corrêa,  Arão Cardoso Viana, Luciana Cavalcanti de Azevêdo and Marcos dos Santos Lima. Bioactive Compounds and Antioxidant Activity of Mango Peel Liqueurs (Mangifera indica L.) Produced by Different Methods of Maceration. 2019.
  • Jane E. Taylor, Gregory A. Tucker. Biochemistry of Fruit Ripening. 1993.
  • Singh, L. B. The mango. 1967.
  • S. Lakshminarayana, N.V. Subhadra, H. Subramanyam. Some aspects of developmental physiology of the mango fruit. 2015.
  • https://www.organicfacts.net

 

Autor: Kamila Kot, dietetyk

Waluty
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl