Sezam - co w sobie kryje?
Sezam - co w sobie kryje?

SEZAM

Roślina sezamowa pochodzi prawdopodobnie z Azji lub Afryki Wschodniej i znana jest od wieków.  Starożytni Egipcjanie używali zmielonych nasion jako mąki. Nasiona były też używane przez Chińczyków co najmniej 5 000 lat temu. Rzymianie mielili nasiona sezamu z kminkiem, aby uzyskać pastę do smarowania chleba. W zależności od warunków i odmian sezamu, rośliny te rosną od około 0,5 do 2,5 metra wysokości; niektóre mają rozgałęzienia, inne nie. Obłuskane nasiona są kremowe lub perłowo-białe, mają około 3 mm długości i kształt spłaszczonej gruszki. Kapsułki nasienne otwierają się po wyschnięciu, umożliwiając rozsypanie się nasion. Aby zapobiec utracie nasion, przy zbiorze konieczna była praca ludzkich rąk. Wraz z opracowaniem w połowie XX wieku odmiany rośliny, która nie rozprasza nasion, możliwe stało się zmechanizowanie zbiorów.

 

Nasiona sezamu mają najwyższą zawartość oleju wśród wszystkich nasion i delikatny, orzechowy smak, który staje się bardziej wyrazisty, gdy są prażone w niskiej temperaturze przez kilka minut. Nasiona te mogą być spożywane w postaci surowej lub suszonej, a nawet jako prażone przekąski. Stosowane są jako składnik wielu kuchni; uprażone na sucho ziarna sezamu są mielone z oliwą na cienką, jasnobrązową pastę, znaną jako "Tahini", która jest popularnym dipem na Bliskim Wschodzie.
Olej sezamowy jest stosowany jako olej sałatkowy lub olej do gotowania, jako składnik skrzepu i margaryny, a także w produkcji mydeł, farmaceutyków i smarów oraz kosmetyków. Makuch pozostały po wytłoczeniu oleju ma wysoką wartość odżywczą.

Przedstawiamy najważniejsze według nas zalety sezamu, zachęcające do wprowadzenia tego składnika do diety:

  • Nasiona sezamu są dobrym źródłem białka w diecie, z wysokiej jakości aminokwasami stanowiącymi 20% nasion. Są zatem idealne w diecie wegetariańskiej. Wystarczy posypać nimi sałatki, warzywa i makaron.
  • Nasiona sezamu zawierają magnez i inne składniki odżywcze, które okazały się skuteczne w walce z cukrzycą. Stosowanie oleju z nasion sezamu pomaga w obniżaniu ciśnienia krwi i poziomu glukozy u diabetyków.
  • Olej z nasion sezamu zapobiega powstawaniu zmian miażdżycowych, a tym samym korzystnie wpływa na zdrowie serca. Sezam wykazuje działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Ponadto nasiona sezamu są bogate w jednonienasycony kwas tłuszczowy, kwas oleinowy, który pomaga regulować poziom cholesterolu w organizmie. Zapobiega to ryzyku wystąpienia choroby wieńcowej i udarów mózgu.
  • Nasiona sezamu zawierają niezbędne kwasy tłuszczowe, takie jak omega-3, omega-6 i omega-9, które wspomagają wzrost włosów. Olej z nasion sezamu stymuluje wzrost włosów poprzez odżywianie i poprawę kondycji skóry głowy.

 

Poza tym, że sezam jest bogactwem składników odżywczych, warto zwrócić uwagę na jego walory smakowe. Można nim urozmaić, ale także upiększyć danie, na przykład posypując nasionkami zupę krem lub sałatkę.

Wartości odżywcze nasion sezamu: w 4 łyżkach sezamu znajdziemy ok. 200 kcal, w tym 6g białka, 15g tłuszczu i 9g węglowodanów. Taka ilość dostarczy nam też sporej ilości składników mineralnych (żelazo, cynk, magnez, wapń oraz miedź).

 

 

Literatura:

 

  • Daniel J. DeNoon. Sesame Oil Benefits. 2003.
  • Yen-Chang Lin. Type 1 Diabetes, Cardiovascular Complications and Sesame. 2014.
  • https://www.britannica.com
  • https://www.doz.pl 

 

 

Autor: Kamila Kot, dietetyk 

 

Waluty
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl