Czerwona soczewica - i jej właściwości zdrowotne
Czerwona soczewica - i jej właściwości zdrowotne

Soczewica to mała, okrągła roślina strączkowa, która występuje w różnych teksturach, smakach i kolorach, takich jak zielony, brązowy, czarny, żółty i czerwony. Soczewica jest uważana za podstawę w kuchni na całym świecie. Największym eksporterem czerwonej soczewicy na świecie jest Kanada.

Soczewica czerwona jest jedną z najstarszych roślin uprawianych przez człowieka. Znana jest prawdopodobnie od czasów neolitu. Występowała w Mezopotamii, następnie znalazła się w Egipcie, stanowiąc tam podstawę wyżywienia. Nawet w Biblii istnieją o niej wzmianki.
Soczewica czerwona wyróżnia się słodkim, wyrazistym smakiem. Jest łatwa w przygotowaniu, a po ugotowaniu można z niej przyrządzić puree (rewelacyjny składnik tradycyjnego indyjskiego gulaszu lub zupy krem). Jest także pożądanym pożywieniem dla wegan (i nie tylko) ze względu na wysoką wartość odżywczą. Często stosuje się ją jako substytut mięsa, z uwagi na wysoką zawartość białka (w 100g produktu jest aż 25g białka!). Uznawana jest za superżywność, dzięki temu, że zawiera spore ilości niezbędnych witamin i minerałów, które są potrzebne dla organizmu człowieka.

Zalety soczewicy czerwonej:

  • Jest źródłem polifenoli. Polifenole to związki aktywne, które zwalczają szkodliwe czynniki w organizmie. Wiąże się to zatem z długotrwałymi korzyściami zdrowotnymi, w tym ze zdrowiem układu sercowo-naczyniowego i zapobieganiem cukrzycy.
  • Soczewica czerwona jest bogata w witaminy z grupy B, głównie w witaminę B6, kwas pantotenowy i tiaminę. Jedna filiżanka gotowanej czerwonej soczewicy dostarcza 90% z 400 mikrogramów folianów potrzebnych dorosłym. Foliany są niezbędne do syntezy czerwonych krwinek i DNA, a także pomagają w metabolizmie energetycznym.
  • Pomaga one obniżyć poziom cholesterolu we krwi, ponieważ zawiera duże ilości rozpuszczalnego błonnika. Obniżenie poziomu cholesterolu zmniejsza ryzyko chorób serca i udaru mózgu.
  • Nierozpuszczalny błonnik pokarmowy, zawarty w soczewicy, pomaga także  zapobiegać zaparciom i innym dolegliwościom układu pokarmowego, takim jak np. zespół jelita drażliwego.
  • Przeciwutleniacze, które są obecne w czerwonej soczewicy minimalizują uszkodzenia komórek i tkanek oraz niszczą wolne rodniki. Dlatego spożywanie czerwonej soczewicy może sprawić, że pozostaniesz żywy i młodszy ponad swoje lata.

Znamy już korzyści zdrowotne, wynikające ze spożycia soczewicy, zatem jak ją wykorzystać w swoim jadłospisie? Istnieje wiele doskonałych przepisów zawierających ten produkt, a my podsuwamy kilka pomysłów, jak wpleść tę superżywność do diety:

  • dodaj do ulubionej sałatki,
  • zrób zupę lub gulasz z soczewicy: połącz nieugotowaną soczewicę ze swoimi ulubionymi warzywami, ziołami i bulionem, a następnie gotuj wszystko na wolnym ogniu aż do momentu ugotowania,
  • ugotuj i zmiksuj na puree.

Bez względu na to, w jaki sposób przyrządzisz soczewicę, na pewno otrzymasz zastrzyk wartości odżywczych... Warto!

 

 

Literatura:

  • Kumar Ganesan, Baojun Xu. Polyphenol-Rich Lentils and Their Health Promoting Effect. 2017.
  • https://www.healthline.com/nutrition/lentils
  • https://dietetycy.org.pl/

 

 

 Autor: Kamila Kot, dietetyk  

Waluty
Wersje językowe
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl